9 mei 2016

Van winterjas naar bikini




Zo sta je in je winterjas een sneeuwpop te rollen en zo kun je op zoek naar je bikini omdat het ineens zomer lijkt te zijn geworden..... Ik snap er niets meer van, maar ach, zo lang de zon schijnt hoor je mij niet klagen hoor ;-). Terwijl Middelste besloot de gearriveerde 'zomer' te vieren met het bakken van een lekkere aardbeientaart, togen wij maar weer eens.....naar de tuin!
En dat is helemaal geen staf hoor! Vooral donderdag (toen hemelvaartsdag en bevrijdingsdag op 1 dag vielen) hebben we vreselijk genoten daar! Terwijl ik mijn aardappelveldje schoffelde (kijk eens hoe mooi ze allemaal boven komen:)

                                   

.....genoot Oudste van het zonnetje en vingen de andere twee meiden kikkers. Dat viel nog niet mee, want die kikkers zijn ook niet gek en zwemmen snel naar de andere kant van de sloot als ze die giebelende meiden met hun schepnet zien aankomen. Maar dankzij de hulp van twee tuinbuurmannen (waarbij het nog even de vraag was wie er nou eigenlijk kikkertjes wilden vangen; de meiden of de mannen ;-) ), lukte het toch nog:

                                               

Omdat we zo lekker bezig waren en iedereen zich prima vermaakte de hele middag, besloten we de dag af te sluiten met avondeten op de tuin! TuinMan en Oudste reden naar de snackbar en zo zaten wij, midden tussen een overvloed aan gezonde groente en fruit, heerlijk aan de PATAT!!


Zo met dat mooie weer schiet alles wel de grond uit hoor! Alle fruitbomen hebben fantastisch gebloeid, dus ik hoop op een mooie fruitoogst in het najaar. De kweepeer staat nog volop te bloeien, met prachtige, grote roze bloemen:




Ook de tuinboontjes krijgen al bloemen, ook al zijn de planten zelf nog maar klein.
En als deze hommel zo doorgaat, krijgen we mooie oogst:



Het was grappig om te zien dat de hommel niet alleen heel systematisch alle bloemen van de plant bezocht, maar ook nog eens keurig de hele rij met planten stuk voor stuk afging!

Ook de bosbes zit flink vol met knoppen! Vorig jaar hadden we al een flinke oogst; heerlijk!!



In een vergeten hoekje, netjes in de schaduw, had ik nog een bak duizendschoon-zaailingen staan, die nu toch echt uitgeplant moesten worden. Maar waar???

                                       
Alle lege stukken die ik nog over heb, zijn wel al omgespit, maar nog niet fijngehakt:

                                                 

En nee, daar had ik nu echt geen zin in!
Al zoekende viel mijn oog plotseling op een leeg stukje in het vaste-planten-bed:

                                     

Yess! Planten maar en klaar:

                                        

Veel beter zo :-)!

Al plantende ontdekte ik ook nog een fijne verrassing in de artisjokplant die ernaast staat:

                                         

Een knop!! Blij mee! Niet om straks artisjok te kunnen eten, maar om de bloem.
Die vind ik altijd zo mooi. 

Met dit warme weer moet er alweer flink worden gegoten.
Gelukkig hebben we in de loop der jaren veel regentonnen verzameld, die we her en der over de tuinen hebben verdeeld, zodat we overal water binnen handbereik hebben. 

















En omdat het de afgelopen weken flink heeft geregend, zitten alle vaten helemaal vol!
In sommige tonnen groeide zelfs een soort....eh.....bloemensoep!
Tja, dat krijg je met dochters ;-)



De jonge planten waren in elk geval blij met een extra slokje!

                                 

Gaat straks nog een dilemma worden hoor, met de tomatenplantjes hierboven.... ze zijn namelijk ALLEMAAL goed aangeslagen! Maar vier of vijf op een rij is echt te veel, daar worden de planten te groot voor. Dat wordt dus iene-miene-mutte straks, om te bepalen welke er mogen blijven staan.

Even twee favorieten tussendoor:

De sering (owww, jammer dat jullie die niet kunnen ruiken!!)....





....en de pioenroos, die ook heel lekker ruikt als hij eenmaal open is:



Soms kom je iets moois tegen in je tuin, dat eigenlijk helemaal niet mooi is.
Deze prachtige kevertjes bijvoorbeeld. Ze glimmen als kleine spiegeltjes en zijn mooi blauw/groen van kleur. Beetje jammer is dat ze al glimmende wel alle munt proberen op te eten!
Gelukkig heb ik heel veel munt staan ;-). En mijn persoonlijke favoriet, de chocolademunt, vinden ze gelukkig niet zo heel lekker. 


En nog meer feest; de eerste druiventrosjes zijn onderweg!!



Aan de andere kant van de kas is het nog minder groen; de druif die we van de vertrekkende buurman kregen, heeft nog wat moeite om op gang te komen. Ik denk dat hij nog wel gaat uitlopen, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Mocht hij niets doen, dan zaag ik hem komende winter helemaal kort, in de hoop dat hij daarna toch weer ergens uit gaat lopen. Maar voorlopig eerst nog even geduldig afwachten....




De aardbeien die in de kas staan doen ook goed hun best:





Van het weekend kwam het er niet van om naar de tuin te gaan.
Zaterdag ging ik een dagje met Jongste naar Artis. Dat had ik al een poosje geleden beloofd; gezellig samen een dagje op stap. Behalve voor dieren, is er in de meeste dierentuinen tegenwoordig ook veel aandacht voor de beplanting. Bijvoorbeeld zoals hier, met dit prachtig bloeiende bollenperk!


Zondag werden de moeders verwend (ikzelf ook :-) ) en daarna besloten we spontaan met de broer van TuinMan en zijn gezin te gaan bbq'en. Geen tuintijd dus, maar wel genieten!

En ach....zonder onze hulp groeit de tuin gewoon verder natuurlijk.
Kijk maar naar deze snackkomkommertjes; die kwamen ondertussen gewoon op:

                                   

Oja, ik ontdekte ook nog hoe het komt dat het grasje bij mijn vijverbak er zo verfomfaaid uitziet.....


Volgens onze kat Serafina slaapt het heerlijk, op zo'n koel, zacht bedje.....